-->

‘Kesian kami kena ikat perut’ – Staf klinik dakwa majikan lambat gaji

Majikan mempunyai tanggungjawab utama untuk membayar gaji pekerja. Ini adalah kewajipan yang ditetapkan oleh undang-undang dan peraturan kerja.

Namun ada sesetengah majikan yang melengahkan pembayaran gaji mengakibatkan gangguan dalam keseimbangan kewangan pekerja. Kegagalan membayar gaji pada waktu yang ditetapkan juga boleh mencemarkan reputasi majikan.

Tular di media sosial semalam, seorang individu yang mendakwa majikannya menangguhkan pembayaran gaji bulanan atas sebab yang tidak dimaklumkan.

Menurut pengadu, perkara ini sudah lama berlaku dan adakalanya gaji dibayar pada 13-14 haribulan, berbeza dengan waktu pembayaran gaji biasa.

“Ada sesiapa yang pakar, tolong viralkan klinik ****** di Kota Warisan dan semua cawangan dia sampai ke hari ini tangguhkan pembayaran gaji. Kesian staff, tekan-tekan masih tak dapat jawapan.

“Benda dah lama berlaku. Kadang-kadang gaji masuk sampai 13, 14 haribulan baru masuk. Dah banyak kali cuba saman, tetapi diorang banyak duit dan kuasa. Kesian staff yang ikat perut, kena paksa kerja sampai 14 ke 15 jam. Tetapi gaji pula tidak dibayar,” katanya.

Pengadu berharap ada pihak yang dapat tampil membantu mereka yang mempunyai komitmen untuk dibayar dan raya pula hampir menjelang tiba.

The post ‘Kesian kami kena ikat perut’ – Staf klinik dakwa majikan lambat gaji appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar