-->

‘Muka Cina tapi tak reti cakap Cina’ – Pelancong China kesal, bahasa Cina tak berguna di Singapura

“Staf di kaunter ada rupa orang Cina. Tetapi dia tak bercakap dalam bahasa Cina,” demikian kata seorang pelancong dari China yang baru-baru ini berkunjung ke Singapura.

Dalam video tular itu, lelaki berkenaan terdahulu bertanya mengenai Pass Pelancong Singapura (EZ-Link) pada kakitangan di kaunter, dalam bahasa Cina. Namun kakitangan itu tidak memahami bahasa Cina dan meminta lelaki berkenaan bercakap dalam bahasa inggeris.

“Staf yang jual tiket itu mukanya memang seperti orang Cina tapi tak reti bercakap bahasa Cina.

“Saya datang ke Singapura, bahasa Cina sepatutnya berguna. Tapi yang peliknya, di peta stesen MRT ini pun tak ada bahasa Cina. Sangat menjengkelkan peta ini ditulis dalam bahasa inggeris, tak ada langsung bahasa Cina.

“Singapura tak sepatutnya begini,” katanya.

Di ruangan komen, ramai netizen Singapura membidas kenyataan lelaki itu.

“Di Singapura, bahasa inggeris adalah bahasa rasmi. Pernah sekali pelancong China beritahu saya yang semua warga Singapura sepatutnya belajar bahasa Cina, bukannya belajar bahasa inggeris. Berani betul,” kata netizen.

“Kau siapa? Ini Singapura. Datang ke negara orang, complaint macam-macam. Kalau tak cerdik, jangan datang ke negara orang. Duduk diam-diam di negara sendiri,” tambah netizen lain.

The post ‘Muka Cina tapi tak reti cakap Cina’ – Pelancong China kesal, bahasa Cina tak berguna di Singapura appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar