-->

Saifuddin gesa pihak seru boikot KK Mart tampil bertanggungjawab

Tindakan sesetengah pihak yang mendorong pemboikotan kedai serbaneka KK Mart secara keterlaluan perlu tampil bertanggungjawab di atas kejadian salah sebuah cawangan kedai tersebut dilempar dengan molotov cocktail.

Dalam kejadian yang berlaku pada jam 5 pagi, Sabtu, 30 Mac 2024, premis KK Mart cawangan Sungai Isap, Kuantan, telah menyebabkan kebakaran kecil dan kerugian sebanyak RM500.

Menurut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution, kejadian kedua itu telah menimbulkan keresahan orang ramai terutamanya penduduk setempat dan rakyat secara keseluruhan, menjelang Hari Raya Aidilfitri.

Jelasnya, keadaan menjadi bahaya bila mana ada pihak yang dilihat sengaja mengambil kesempatan untuk meniup sentimen agama dan kaum untuk kepentingan tertentu.

“Terbukti kebimbangan kita dalam isu 3R selama ini adalah berasas dan munasabah. Isu stoking ini menunjukkan begitu mudah emosi serta sentimen rakyat dimainkan oleh kalangan yang tidak bertanggungjawab,” katanya.

Bagi Saifuddin, menggesa atau mendorong orang ramai memboikot sesuatu jenama mungkin bukan satu kesalahan undang-undang. Tetapi menjadi satu kesalahan apabila orang ramai mula bertindak menceroboh atau cuba membakar premis KK Mart.

“Perbuatan ini boleh mengakibatkan kemusnahan harta benda dan kehilangan nyawa. PDRM akan tetap mengambil tindakan berasaskan undang-undang demi kepentingan orang ramai,” jelasnya.

Sumber: Sinar Harian

The post Saifuddin gesa pihak seru boikot KK Mart tampil bertanggungjawab appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar