-->

Pemindahan buah pinggang khinzir berjaya dilakukan, beri harapan baru kepada pesakit

Sebuah kemajuan besar telah dicapai dalam bidang perubatan di Amerika Syarikat (AS) apabila prosedur pemindahan buah pinggang khinzir ke manusia pertama kali berjaya dilakukan.

Kejayaan ini membuka harapan baru kepada pesakit yang menjalani dialisis dan mereka yang sedang menunggu dalam senarai untuk pembedahan pemindahan.

Doktor dari Hospital Besar Massachusetts di Boston memaklumkan, prosedur pembedahan tersebut yang berlangsung selama empat jam, telah berjaya dilakukan pada 16 Mac lalu.

Pesakit bernama Slayman, berasal dari Weymouth, Massachusetts, kini sedang dalam proses pemulihan dan dijangka akan keluar dari hospital dalam masa terdekat.

Slayman sebelum ini telah menjalani pembedahan pemindahan buah pinggang manusia di hospital yang sama pada tahun 2018. Namun organ tersebut gagal berfungsi selepas lima tahun dan beliau terpaksa menjalani rawatan dialisis semula.

Buah pinggang yang dipindahkan kepada Slayman disediakan oleh eGenesis, sebuah syarikat yang berpusat di Cambridge, Massachusetts. Buah pinggang khinzir tersebut telah diubahsuai secara genetik untuk meningkatkan keserasian dengan tubuh manusia.

Kejayaan ini merupakan langkah penting dalam usaha untuk mengatasi masalah kekurangan organ untuk pemindahan dan memberi harapan baru kepada ribuan pesakit yang memerlukan pemindahan organ.

Ini adalah satu kemajuan besar dalam bidang perubatan dan menunjukkan potensi besar teknologi genetik dalam meningkatkan kualiti hidup manusia. – Agensi

The post Pemindahan buah pinggang khinzir berjaya dilakukan, beri harapan baru kepada pesakit appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar