-->

Mi Kolok, Nasi Ambeng & Bak Kut Teh diumum sebagai makanan warisan negara

Sebanyak 10 jenis hidangan telah diwartakan sebagai makanan warisan negara dalam Pengisytiharan Objek Warisan 2024, termasuk Burasak, Mi Kolok dan Nasi Ambeng.

Pesuruhjaya Warisan Jabatan Warisan Negara, Mohamad Muda Bahadin mengumumkan pengisytiharan tersebut yang dilakukan melalui kuasa yang diberikan kepadanya oleh subseksyen 49(1) Akta Warisan Kebangsaan 2005 [Akta 645].

Menurut beliau, makanan lain yang turut tersenarai adalah Dodol Kukus Tahi Minyak, Kuih Genggang atau Lapis, Karas, Uthappam, Jeruk Tuhau dan Air Katira serta Bah Kut Teh.

Sumber gambar: Juice Online

“Nasi Ambeng (makanan etnik Jawa) dan Mi Kolok (makanan popular Sarawak) berada dalam kategori makanan ruji, manakala Dodol Kukus Tahi Minyak, Kuih Genggang dan Karas berada di dalam kategori kuih-muih,” katanya.

Beliau menambah, “Bak Kut Teh (sup rusuk khinzir – masyarakat Hokkien) disenaraikan sebagai objek dalam kategori sup manakala Jeruk Tuhau (makanan Kadazan-Dusun) dan Air Katira.”

Pengisytiharan ini menunjukkan penghargaan dan pengakuan terhadap kepelbagaian kuliner Malaysia, yang mencerminkan kekayaan budaya dan sejarah negara.

Dengan pengisytiharan ini, diharapkan makanan-makanan ini akan terus dikekalkan dan diwarisi oleh generasi akan datang.

Sumber: Sinar Harian

The post Mi Kolok, Nasi Ambeng & Bak Kut Teh diumum sebagai makanan warisan negara appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar