-->

Kerajaan benarkan Tentera Jepun berambut panjang

Dalam usaha untuk menarik lebih ramai golongan muda menyertai tentera, kerajaan Jepun telah mengumumkan bahawa rekrut baharu kini dibenarkan untuk menyimpan rambut panjang. Pengumuman ini dibuat di tengah-tengah kebimbangan yang meningkat mengenai ancaman dari China dan Korea Utara, serta masalah kekurangan askar yang dihadapi oleh Jepun.

Sebelum ini, hanya potongan rambut yang paling pendek sahaja yang dibenarkan untuk rekrut lelaki, manakala rekrut wanita dikehendaki memotong rambut mereka pendek. Namun, bermula April depan, peraturan ini akan dilonggarkan.

Askar lelaki akan dibenarkan untuk menyimpan sedikit rambut di bahagian sisi, belakang dan atas kepala mereka. Manakala, askar wanita akan dibenarkan untuk mempunyai rambut panjang, tetapi tidak boleh melepasi paras bahu apabila diikat.

Perubahan ini pertama kali dilaporkan pada Januari lalu semasa satu mesyuarat panel pakar yang ditugaskan untuk meningkatkan bilangan tentera bagi Pasukan Pertahanan Diri (JSDF) Jepun.

Menteri Pertahanan, Minoru Kihara berkata, “Memandangkan negara kita menghadapi kekurangan tenaga kerja yang serius, kita menyedari persaingan dengan pihak lain termasuk sektor swasta. Justeru, usaha untuk mendapatkan sumber manusia semakin meningkat.”

Perubahan ini menunjukkan usaha Jepun untuk menyesuaikan diri dengan keperluan dan keinginan generasi muda, dalam usaha mereka untuk mengekalkan kekuatan pertahanan negara di tengah-tengah ancaman geopolitik yang semakin meningkat. – Agensi

The post Kerajaan benarkan Tentera Jepun berambut panjang appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar