-->

‘Penunggang motosikal di Jepun kebanyakan tak mencilok, kalau jem pun diorang tunggu belakang kereta’

Di Malaysia, sikap penunggang motosikal yang suka mencilok di celah kereta telah menjadi isu yang serius. Mereka sering kali mengambil risiko tinggi dengan melalui celah sempit antara kereta, yang boleh mengundang bahaya kepada diri mereka sendiri dan pengguna jalan raya lain.

Perbuatan mereka itu bukan sahaja membahayakan, tetapi juga menimbulkan rasa jengkel dan persepsi negatif dalam kalangan pengguna jalan raya. Mereka sering kali menjadi subjek kecaman kerana sikap mereka yang tidak bertimbang rasa dan mengabaikan keselamatan orang lain.

Berbanding dengan penunggang motosikal di Jepun dikenali dengan sikap mereka yang berhemah. Mereka menunjukkan rasa hormat dan kesedaran yang tinggi terhadap keselamatan jalan raya. Mereka mematuhi peraturan jalan raya dan menghormati hak pengguna jalan raya lain.

Sikap penunggang motosikal di Jepun ini wajar dijadikan sebagai contoh teladan untuk menjadi penunggang motosikal yang berhemah. Mereka membuktikan bahawa penunggang motosikal boleh bergerak dengan cepat dan efisien tanpa perlu mengorbankan keselamatan dan keselesaan orang lain.

“Di Jepun, kebanyakan motosikal tidak mencilok. Di highway pun apabila motosikal nak memotong, diorang akan bagi signal dan memotong seperti mana kita memotong kenderaan lain.

“Motosikal akan bergerak seperti kenderaan biasa. Apabila jalan sesak, mereka akan stay saja di belakang kereta,”

Melalui perbandingan ini, kita dapat melihat bahawa sikap dan tingkah laku kita di jalan raya mempunyai kesan yang mendalam terhadap persepsi masyarakat dan keselamatan jalan raya. Sebagai penunggang motosikal, kita mempunyai tanggungjawab untuk memastikan keselamatan kita dan orang lain.

Dengan mengambil contoh dari penunggang motosikal di Jepun, kita dapat belajar bagaimana untuk menjadi penunggang motosikal yang lebih berhemah dan bertimbang rasa. Dengan melakukan ini, kita tidak hanya dapat meningkatkan keselamatan jalan raya, tetapi juga dapat membantu untuk mengubah persepsi negatif masyarakat terhadap penunggang motosikal.

The post ‘Penunggang motosikal di Jepun kebanyakan tak mencilok, kalau jem pun diorang tunggu belakang kereta’ appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar