-->

‘Salah kah ibu pilih hantar anak ke taska untuk ‘me time’ ?’ – Ramai persoal tindakan ibu yang dilihat seperti melepaskan tangan

Wanita yang bergelar ibu tidak kira samada bekerjaya atau suri rumah sering dikatakan berdepan dengan tekanan. Emosi yang terjejas akan menyebakan kesan dalam menguruskan pekerjaan seharian.

Bagi mengelakkan situasi tersebut, ada wanita yang memilih untuk ‘mengasingkan diri’ seketika dari menguruskan rumah tangga.

Ada juga situasi yang menyatakan ada wanita yang memilih untuk menghantar anak mereka ke taska atau transit walaupun ketika itu mereka mengambil cuti.

Namun begitu, ada yang memandang negatif situasi tersebut seolah wanita yang bergelar ibu dengan sengaja melepaskan tanggungjawab sehinggakan ada sindiran tajam ke atas kaum wanita. Dan ada beberapa pendapat menyatakan si suami juga memerlukan ruang untuk berkumpul dengan rakan-rakan.

Bagaimanapun, ‘ruang’ yang diminta dipersetujui ramai untuk kesihatan mental individu.

“Manusia yang berstatus ibu dan ayah layak untuk ada masa relax. Kalau nak ambik cuti dan relax tanpa anak, boleh je tak berdosa pun. Jaga kesihatan mental sendiri pun penting

“Parent sihat, anak sihat. Parent stress, emosi anak affected jugak,” tulis Syafiqah.

Walau apa pun, jika sudah diberikan ruang dan peluang, ruang lain juga diperlukan oleh anak-anak untuk perhatian ibu bapa.

Sumber: X

The post ‘Salah kah ibu pilih hantar anak ke taska untuk ‘me time’ ?’ – Ramai persoal tindakan ibu yang dilihat seperti melepaskan tangan appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar