-->

Kerajaan galakkan majikan benarkan pekerja Bekerja Dari Rumah (BDR) – Menteri Kesihatan

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Zukifli Ahmad mengatakan, kerajaan sangat menggalakkan majikan untuk membenarkan pekerja bekerja dari rumah.

Beliau mengakui bahawa sidang media mengenai kes Covid-19 sebelum ini mendapat kritikan, tetapi beliau menegaskan bahawa semua langkah-langkah pencegahan yang dilakukan adalah berdasarkan bukti saintifik.

“Semasa saya mengadakan sidang media khas mengenai COVID-19, ada orang yang marah saya kerana mereka menunggu pengumuman dan mempersoalkan mengapa tidak mewajibkan pemakaian topeng secara langsung.

“Tetapi saya tidak akan dipengaruhi oleh emosi, apa yang saya lakukan adalah berdasarkan bukti dan Sistem Amaran Tinggi (HAS) yang kita laksanakan sekarang juga berdasarkan bukti,” katanya.

Tambah beliau, jika ada perubahan besar pada masa akan datang, keputusan tersebut juga akan dibuat berdasarkan bukti saintifik.

“Bagaimanapun, kami menggalakkan orang ramai untuk mematuhi prosedur operasi standard pencegahan, iaitu memakai topeng, mengelakkan tempat-tempat yang ramai orang, menjaga jarak sosial dan kerap mencuci tangan,” tambahnya.

Sejak beberapa minggu lalu, media melaporkan kes Covid-19 menunjukkan trend peningkatan yang tinggi dan orang ramai dinasihatkan untuk memakai topeng pelitup muka.

Baru-baru ini juga, KKM menjangkakan kes Covid-19 akan menurun pada Januari 2024.

Sumber: China Press

The post Kerajaan galakkan majikan benarkan pekerja Bekerja Dari Rumah (BDR) – Menteri Kesihatan appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar