-->

Empat Negara Arab tolak lima usul OIC berkaitan isu Palestin

Pada 11 November 2023, Mesyuarat Tergempar Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) kali ke-8 telah diadakan di Riyadh, Arab Saudi, untuk membincangkan isu-isu berkaitan dengan keganasan Israel terhadap rakyat Palestin di Gaza.

Mesyuarat tersebut telah menghasilkan lima usul yang bertujuan untuk memberi tekanan kepada Israel dan Amerika Syarikat (AS) agar menghentikan agresi dan mendukung penubuhan negara Palestin yang merdeka.

Lima usul tersebut adalah:

  • Mencegah penggunaan ketenteraan AS dan negara-negara Arab lain untuk memasuki negara haram Israel dengan senjata dan kelengkapan lainnya serta membekukan hubungan diplomatik, ekonomi, keamanan dan ketenteraan Arab dengan Israel.
  • Mengancam untuk menggunakan minyak dan kemampuan ekonomi Arab untuk memberi tekanan supaya menghentikan keganasan Israel di Gaza.
  • Mencegah syarikat penerbangan awam Israel melintasi ruang udara negara-negara Arab.
  • Membentuk Jawatankuasa Menteri Arab yang akan segera ke New York, Washington, Brussels, Geneva, London serta Paris untuk menyampaikan permintaan Pertemuan Liga Arab agar menghentikan keganasan Israel di Gaza.
  • Menyokong perjuangan rakyat Palestin dan mengutuk pendudukan Israel serta meminta pertanggungjawaban atas kejahatannya.

Namun, lima usul tersebut telah ditolak oleh empat negara Arab, iaitu Arab Saudi, Bahrain, Maghribi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE), yang dikatakan masih bersikap apologetik melampau dan tunduk kepada tekanan AS dan Israel.

Keempat-empat negara tersebut juga terlibat dalam proses menormalisasi hubungan dengan Israel, yang dilihat sebagai pengkhianatan terhadap perjuangan rakyat Palestin.

Tindakan empat negara Arab tersebut telah menimbulkan kekecewaan dan kemarahan di kalangan negara-negara Islam lain, termasuk Malaysia, yang menyuarakan sokongan yang kuat terhadap Palestin.

Sumber: Sinar Harian, Liputan 6, IsmaWeb,

The post Empat Negara Arab tolak lima usul OIC berkaitan isu Palestin appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar