-->

‘Kami pernah makan berlaukkan keropok tanpa ayam, daging’ – Fatihah Salahuddin dedah pernah hidup susah, dorong bapa kerja keras bantu rakyat

Berita pemergian Menteri Perdagangan Dalam Negeri Dan Kos Sara Hidup, Datuk Seri Salahuddin Ayub memberikan kesan yang cukup mendalam buat rakyat Malaysia. Jasa dan pengorbanan yang ditaburkan selama ini kekal terpahat dalam ingatan mereka apatah lagi Allahyarham cukup memikirkan nasib rakyat yang dalam kesusahan.

Pemergian Allahyarham juga sudah pastinya sangat meninggalkan perasaan sayu dan sebak buat keluarganya terutama anak-anak beliau.

Melalui satu hantaran di Facebook, anak perempuan Allahyarham berkongsi sikap bapanya yang banyak mengajarnya erti kehidupan.

“Dua bulan lepas ayah ada ajak makan masa tu dengan Dato’ Mohd Azis Bin Jamman . Kebetulan pada ketika itu kami berbual tentang kenapa ahli politik sukar untuk pencen. Ayah secara spontan jawab ahli politik tak boleh pencen. Kalau dia pencen, otak dia tak gerak, tak tahu nak fikir apa sebab itu saya selalu berdoa kalau saya pergi, biarlah dalam keadaan saya bekerja begini,” tulisnya.

Fatihah juga mendedahkan mereka sekeluarga pernah makan hanya berlaukkan keropok dan ibunya juga mendedahkan bapanya juga pernah berhutang untuk membeli susu di kedai cina.

“Kami membesar dengan didikan mak dan ayah yang mengajar kami untuk mengenal nilai. Bukan untuk mengenal pangkat dan harta. Kami bukanlah asal-asal keluarga senang. Kami juga pernah merasai erti kesusahan dan kesempitan.

“Terpahat di memori apabila ayah bawa kami lima beradik naik motor pergi kedai untuk belanja kami jajan dan aiskrim. Selalunya kalau ayah tiada di rumah, kami hanya dapat 30 sen untuk belanja jajan daripada emak.

“Kami juga pernah merasai makan berlaukkan keropok tanpa protein seperti daging dan ayam. Pernah juga mak cerita pada kami ayah terpaksa hutang susu dengan apek kedai masa kami masih kecil. Mungkin itulah antara mendorong ayah bekerja keras untuk memastikan rakyat tidak lapar,” katanya.

Datuk Seri Salahuddin Ayub meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah pada jam 9.23 malam Ahad lalu.

Sumber: Fatihah Salahuddin

The post ‘Kami pernah makan berlaukkan keropok tanpa ayam, daging’ – Fatihah Salahuddin dedah pernah hidup susah, dorong bapa kerja keras bantu rakyat appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar