-->

'Makanan tidak halal tak sepatutnya disenaraikan di bawah inisiatif menu Rahmah'



Baru-baru ini telah diperkenalkan menu Rahmah sebagai salah satu inisiatif untuk mengurangkan bebanan rakyat. Beberapa peniaga telah menyambut baik saranan kerajaan ini. Bagi rakyat pula, ini merupakan satu langkah yang sangat berbaloi terutamanya jika mempunyai anak yang ramai.


Walaubagaimanapun, ada pandangan yang menyatakan istilah menu Rahmah itu tidak bersesuaian dengan makanan tidak halal. Pandangan itu disuarakan oleh Ketua Wanita Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Shazamawati Zam Hashari.


“Makanan tidak halal tidak sepatutnya disenaraikan di bawah inisiatif menu Rahmah yang dilaksanakan oleh kerajaan.


“Ia susulan perkataan Rahmah itu berasal dari ayat-ayat al-Quran dan makanan tersebut tidak menepati ciri-ciri Islam itu sendiri,” katanya.


Jelasnya, berdasarkan ayat di dalam surah Asy-Syura ayat 8, konsep Rahmah itu juga mesti terpilih yang mana semua menu tidak boleh dikategorikan sebagai Menu Rahmah.


Bagaimanapun, mengulas lanjut, katanya, jika peniaga bukan Islam ingin menjual Menu Rahmah, mereka mesti mematuhi ciri-ciri yang dikehendaki oleh Islam.


“Jadi, apa ciri-ciri yang memenuhi kehendak Islam ini. Pertama, makanan itu mesti halal, halal itu tidak semestinya dapat sijil halal, sebab nak dapat sijil halal ini akan ambil masa sedikitlah tetapi cukup bahannya halal, disembelih, tidak ada makanan tidak halal, arak ke, khinzir ke, tak ada dalam tu kan.


“Yang kedua ia mestilah sihat, maksudnya pemakanan itu seimbang mengikut keperluan badan tu sendiri, cukup karbohidrat, proteinnya dan lemaknya.


“Seterusnya, menu tersebut mesti dihasilkan dalam keadaan yang bersih dan selamat untuk dimakan yang tidak menyebabkan kemudaratan kepada meraka yang makan makanan tersebut. Itu maksud Menu Rahmah menurut pandangan Islam,” katanya.


Sumber: TvPertiwi



LihatTutupKomentar