-->

(Video) 'Aduh.. habis kereta! Memang bodoh kawasan ni!' - Owner kereta bengang, bumbung kereta rosak dek sampah dibuang penghuni flat dari tingkat atas



Malangnya tak berbau, seorang pemilik kereta terpaksa redha bahagian bumbung kenderaannya jahanam angkara perbuatan individu yang tidak bertanggungjawab.

Pengadu terdahulu berkongsi video keadaan keretanya yang menunjukkan bahagian bumbung kenderaannya mempunyai kesan hentaman objek tumpul yang dibuang daripada tingkat atas.

Di sekitar kawasan kejadian, pengadu turut menemui satu plastik mengandungi sampah yang dipercayai menjadi punca bumbung kenderaannya rosak.

"Aduh! Habis kereta. First time kena macam ni. Memang bodoh kawasan ni, memang bodoh. Kau tengoklah sampah apa dibuang. Bodohlah! Aku memang takkan halalkan lah," kata pengadu.

@aminvvip123 Miskin harta dan Adab. Mentaliti budak flat Class baruaa.. Menyusahkan org Hanatt#fypシ #viraltiktok #B40kayangan #Menyhsahkan ♬ original sound - Amin AVP

Di ruangan komen, netizen bersimpati dengan nasib menimpa pengadu dan dalam masa sama menyelar perbuatan individu tidak bertanggungjawab itu.

"Seorang profesor pernah berkata, 'Sebab itu aku tak boleh duduk dengan B40'," kata Ariff.

"Paling tak suka rumah flat macam ni. Dah banyak pengalaman buruk dialami. Wiper kereta patah dikerjakan budak-budak nakal. Bila nak buat aduan, mak bapak ramai-ramai datang ketuk pintu," kata Ain.

"Aku serik dah duduk flat B40. Nyaris kepala aku terkena sampah yang dibuang daripada tingkat atas. So sekarang aku duduk apartment dengan golongan M40, yang ada sivik dan adab!" kata Panda.

"Sama la, kereta pernah kemek macam kena libas dengan raket badminton. Cermin retak macam kena bola. Nombor plat kereta kena curi. Penutup angin tayar pun dikebas. Macam-macam," kata Deanna.

Disebabkan hal-hal sedemikianlah yang menyebabkan kerajaan terpaksa menangani masalah itu dengan mewajibkan bakal pemilik rumah PPR menghadiri kursus kesedaran sivik untuk memberi kesedaran, pemahaman dan tanggungjawab mengenai hidup berkomuniti dan adab kejiranan.

Namun, inisiatif itu tetap diperlekeh dan ditertawakan majoriti netizen di media sosial. Jika begitu reaksi yang diterima, tidak hairanlah masalah seperti ini tidak akan pernah selesai. Maka hiduplah dalam keadaan seperti itu sehingga bila-bila yang akhirnya akan merugikan diri.

LihatTutupKomentar