-->

'Isteri tak kisah pun saya pakai skirt & kasut tumit tinggi ke office' - Lelaki ini akui dia sudah bosan dengan pakaian lelaki



Seorang lelaki suka memakai kasut tumit tinggi dan skirt untuk ke pejabat dan isterinya pula amat mengalu-alukan pilihan suaminya untuk berfesyen sedemikian.

Mark Bryan, 63, dengan bangga memakai skirt dan kasut tumit tinggi wanita ke tempat kerjanya dan berkata, satu-satunya masa dia tidak memakai kasut tumit tinggi ialah apabila dia berada "di padang bola sepak".

Berasal dari Dallas, Texas, Mark bangga dengan gaya "hibrid"nya, dan kini beliau tinggal di Crailsheim, Baden-Württemberg, Jerman.

Idea memakai skirt dan kasut tumit tinggi wanita tercetus selepas Mark mendapatinya dirinya sudah 'bosan' dengan pakaian lelaki tradisional pada tahun 2015.

Keputusannya untuk 'bereksperimen' dengan fesyen wanita tidak mengganggu isterinya. Bahkan wanita berkenaan membantunya memilih pakaian semasa keluar membeli-belah di hujung minggu.

Mark yang bekerja sebagai jurutera robot berkata, "Saya melihat pakaian sebagai tanpa jantina dan saya suka kebebasan yang saya dapat dari memakai pakaian lelaki dan wanita.

"Saya mula meneroka gaya saya semasa membeli-belah dengan isteri dan dia mencadangkan 'Mengapa kita tidak mencuba pakaian wanita?'

"Selepas 20 tahun memakai sut dan tali leher, saya rasa bosan. Jun 2015 saya mula memakai kasut tumit tinggi dengan sut ke pejabat.

"Saya memadankan beberapa kasut tumit tinggi berwarna merah dengan tali leher merah dan tidak pernah berfikir untuk berhenti berfesyen seperti ini.

"Rakan sekerja saya bergurau 'Suatu hari nanti Mark akan memakai pakaian wanita sepenuhnya', tetapi sedikit yang mereka tahu bahawa saya akan memakainya pada tahun 2018.

"Orang seperti itu meletakkan pakaian tertentu untuk lelaki dan wanita dan apabila anda melanggar garis itu, maka anda akan dikategorikan sebagai gay.

"Saya lelaki sejati dan pemakaian pakaian saya tidak ada kena mengena dengan seksualiti. Saya suka memakai apa yang saya pakai," katanya.

Mark dan isterinya telah mendirikan rumah tangga dan hidup bahagia selama 11 tahun dan tinggal bersama anak-anak mereka.

Isterinya yang tidak mahu didedahkan identitinya berkata, dia menyokong Mark dan berpendapat suaminya kelihatan "mengagumkan" dalam apa-apa sahaja yang dipakainya.

"Dia memakai kasut tumit yang lebih tinggi daripada saya, tetapi kaki-kakinya juga kelihatan lebih baik," katanya.

Mark dengan bangganya memakai skirt dan kasut tumit tinggi wanita ke tempat kerjanya sejak lima tahun kebelakangan ini dan dia sememangnya berminat untuk meneroka gaya fesyennya sejak dari zaman universiti.

Ayah kepada tiga anak itu sentiasa tertarik dengan stiletto dan kasut tumit tinggi, yang dipakainya sejak zaman universiti.

Pada masa itu dia tidak memakainya di tempat awam - tetapi dia akan memakainya di biliknya bersama pasangannya pada masa itu.

Mark yang memiliki ketinggian 6 kaki itu berkata: "Saya suka gaya bersih dari kemeja dan blazer di bahagian atas dan skirt dan tumit di bahagian bawah.

"Saya pernah mencuba pakaian wanita sekali, tetapi saya tidak suka kerana ia terlalu feminin.

"Bila saya ingin kelihatan lebih santai, saya akan memakai skirt denim dan tumit tiga inci.

"Bila saya ke bandar, saya akan memakai tumit berbentuk blok kerana jalan berbatu.

"Satu-satunya masa saya tidak memakai tumit ialah ketika saya berada di padang bola kerana saya merupakan pemain dan jurulatih yang bersemangat.

"Bila saya berada di luar dan ramai orang menatap, tetapi kebanyakan orang akan melanjutkan aktiviti mereka."

Mark bahagia dengan dirinya sendiri, jadi dia hanya menikmati eksperimen dengan fesyen.

"Saya paling selesa dengan diri saya sendiri, dan saya fikir setiap orang berhak mendapatkannya," tambahnya.

"Saya sudah berusia di mana saya tidak peduli dengan apa yang orang pikirkan.

Sejak Jun 2020, Mark telah mencatatkan gayanya dalam laman Instagramnya yang kini mempunyai 620,000 pengikut.

Platformnya telah membawanya ke photoshoot eksklusif dalam majalah Harper's Bazaar, Vogue, dan Interview Magazine.

Sumber: Daily Star
LihatTutupKomentar