-->

5 Petua Ajar Anak Menyayangi dan Menghormati Datuk dan Nenek Mereka

5 Petua Ajar Anak Menyayangi dan Menghormati Datuk dan Nenek Mereka
Gambar Elemen Envato

Hormati orang yang lebih tua.


Ramai di antara kita membesar dengan moto Utamakan keluarga. Seperti kebanyakan di negara Asia, hormat-menghormati adalah satu nilai murni yang tertanam dalam budaya Malaysia kita.

Pada masa lalu, rasa hormat terhadap orang yang lebih tua mungkin merupakan kewajipan yang mesti (sering disertai dengan ketakutan yang kurang sihat!). Walau bagaimanapun, pada zaman sekarang ini, marilah kita menggalakkan anak-anak kita untuk menghormati, menyayangi dan berhubung dengan orang tua tersayang mereka kerana mereka mahu.

Berikut adalah 5 Petua Ajar Anak Menyayangi dan Menghormati Datuk dan Nenek Mereka:

Teladan

Mulakan dahulu dengan perkara asas. Kepentingan ibu bapa sebagai suri teladan tidak boleh terlalu ditekankan. Kanak-kanak dilatih untuk meniru orang dewasa di sekeliling mereka dan belajar melalui teladan. Oleh itu, mulakan bercakap. Bercakap dengan lembut kepada nenek (walaupun ketika bebelan bermula) dan sentiasa pertimbangkan perspektif datuk.

Penghormatan tidak boleh ditentukan, jadi berikan inspirasi kepada anak-anak anda dengan menunjukkan pertimbangan dan belas kasihan dalam interaksi anda dengan orang tua.

Belikan mereka mi kegemaran mereka dari gerai tempatan, bantu mereka membaiki barang mereka yang rosak, selesaikan perselisihan pendapat secara baik dan layan orang yang anda sayangi dengan kebaikan dan penghormatan yang sewajarnya. Dan ingat! mata kecil itu memerhati setiap pergerakan anda.

Memberi peluang

Seronok mendengar anak-anak kita mengucapkan 'Saya sayang kamu' kepada datuk dan nenek mereka. Ambil langkah lebih jauh dan cipta peluang untuk mereka mengucapkan kata-kata ini. Buat tindakan, sering bercakap lebih kuat daripada perkataan!

Gerak isyarat mudah memberi kesan yang jauh. Minta anak anda membuka pintu untuk orang tua mereka, walaupun anda boleh melakukannya dengan mudah. Lebih banyak mereka terlibat dalam tingkah laku hormat sedemikian, lebih semulajadi ia.

Bagi mereka yang bertuah yang mempunyai datuk dan nenek yang mampu dan sanggup memikul peranan pengasuh, jangan lupa juga untuk meluangkan masa aktiviti yang menyeronokkan.

Ajak datuk dan anak-anak untuk menjalinkan silaturrahim dalam projek berkebun, atau aturkan lawatan untuk mereka menjadi sukarelawan di tempat perlindungan haiwan. Selalunya lebih mudah untuk memupuk budaya kasih sayang dan rasa hormat dengan seseorang yang anda telah berkongsi pengalaman positif dengannya.

Tradisi dan cerita

Teruskan cerita grandfather stories coming! Kami tahu anda telah mendengarnya berkali- kali, tetapi apa salahnya mendengar kisah 101th rendition of a beloved tale (terutamanya apabila penceritaan keluarga membawa banyak faedah).

Kisah keluarga mempunyai cara untuk membina jati diri melalui masa dan mewujudkan rasa perpaduan. Dan apakah cara yang lebih baik daripada mendengar cerita-cerita ini terus dari mulut orang tua anda? Mendengar datuk menceritakan kisah menarik tentang bagaimana dia terselamat dalam peperangan pasti akan menimbulkan rasa kagum dan hormat daripada anak-anak.

Kekalkan tradisi keluarga juga. Banyak tradisi Malaysia yang mementingkan rasa hormat. Ingatkan anak-anak untuk menghidangkan makanan kepada datuk dan nenek mereka semasa waktu makan dan hubungi mereka dengan betul dan hormat. 

Minta nenek mengajar anak-anak resipi tradisionalnya dengan ramuan rahsianya. Duduklah sekeluarga untuk menikmati sepinggan asam laksa yang dimasak dengan penuh kasih sayang (dan ditaburi dengan kisah-kisah menyentuh hati).

Jadi Fleksibel

Tidak dapat dielakkan bahawa perselisihan dalam gaya keibubapaan akan timbul. Daripada mengatasi datuk dan nenek dan melemahkan kuasa mereka, selesaikan konflik dengan cadangan ini.

Cuba kekalkan fikiran terbuka juga. Datuk dan nenek boleh menawarkan banyak sokongan, kebijaksanaan, dan bimbingan. Mereka telah melakukannya sebelum ini dengan jayanya.

Jadi cuba beri peluang pendekatan alternatif mereka. Apabila anak-anak kita melihat kita menyelesaikan konflik dengan ibu bapa kita dengan hormat, mereka mendapat mesej bahawa semua orang, termasuk datuk dan nenek, harus dihormati.

Menjaga Hubungan Erat

Pada masa lalu, keluarga besar sering tinggal bersama di bawah satu bumbung. Hubungan rapat antara ahli keluarga adalah akibat semulajadi.

Hari ini, banyak keluarga sering tinggal berbatu-batu (atau lautan) daripada orang tua mereka. Buat usaha kesedaran untuk membina dan mengekalkan hubungan antara anak-anak anda dan datuk nenek mereka. Hubungan rapat secara semula jadi membina rasa hormat. Jika boleh, jadikan lawatan fizikal sebagai sebahagian rutin anda. Jika tidak, beralih kepada teknologi. Pandemik sudah tentu memberi kita banyak alternatif untuk terus berhubung dengan mereka secara maya.

Anak-anak kita (terutama yang lebih tua) mungkin merasakan bahawa datuk nenek mereka berasal dari planet yang sama sekali berbeza. Jangan risau, terdapat banyak cara untuk merapatkan jurang generasi untuk membantu anak-anak kita berasa lebih dekat dengan datuk dan nenek mereka.

Bina rasa perhubungan itu dengan mengingatkan anak-anak anda bahawa datuk dan nenek mereka juga pernah menjadi kanak-kanak, sama seperti mereka. Galakkan perkongsian cerita zaman kanak-kanak yang lucu dan tarik keluar album foto lama tersebut. 

Cinta dibina atas perhubungan yang positif dan rasa hormat paling baik dibina atas cinta!

Artikel ini ditulis oleh Elaine Yeoh untuk makchic 

LihatTutupKomentar