-->

Tidur 5 Jam Atau Kurang Meningkatkan Risiko Penyakit Kronik

Tidur 5 Jam Atau Kurang Meningkatkan Risiko Penyakit Kronik

Tidur 5 Jam Atau Kurang Meningkatkan Risiko Penyakit Kronik

Satu kajian baharu menyatakan orang tua yang hanya tidur lima jam semalam atau kurang mungkin menghadapi risiko yang jauh lebih besar untuk menghidap dua atau lebih penyakit kronik, seperti penyakit jantung, kanser atau diabetes, berbanding orang yang tidur lebih lama.


Penyelidikan yang diterbitkan pada hari Selasa dalam jurnal PLOS Medicine, mendapatkan hasil kesan tempoh tidur terhadap kesihatan lebih daripada 7,000 lelaki dan wanita pada usia 50, 60 dan 70 tahun.

Kajian ini dilakukan melalui susulan peserta selama 25 tahun dalam Whitehall II cohort study yang melibatkan anggota perkhidmatan awam British.

Penyelidik British dan Perancis, yang diketuai oleh University College London, mendapati bahawa tidur selama lima jam atau kurang pada usia 50, 60, dan 70 menyebabkan peningkatan risiko 30% hingga 40% untuk mendapat pelbagai penyakit kronik berbanding orang yang tidur sehingga tujuh jam.

Penyelidik juga mengkaji hubungan antara tempoh tidur setiap malam setiap peserta dan kematian. Mereka mendapati bahawa tidur malam selama lima jam atau kurang pada usia 50 tahun boleh meningkatkan risiko kematian sebanyak 25% dalam tempoh 25 tahun seterusnya.

Ini terutamanya kerana tempoh tidur yang singkat meningkatkan risiko penyakit kronik yang seterusnya meningkatkan risiko kematian, kata kenyataan itu.

Para saintis juga menganalisis sama ada tidur selama sembilan jam atau lebih menjejaskan hasil kesihatan, tetapi mereka tidak menemui hubungan yang jelas antara tempoh tidur ini dan peningkatan penyakit kronik untuk orang yang sihat pada usia 50 tahun.

Bagaimanapun, bagi individu yang telah disahkan menghidap penyakit kronik, tidur yang lama itu dikaitkan dengan kira-kira 35% peningkatan risiko mendapat penyakit lain, mungkin disebabkan oleh keadaan kesihatan yang mempengaruhi tidur, kata mereka.

"Apabila orang semakin tua, tabiat tidur dan struktur tidur mereka berubah. Walau bagaimanapun, adalah disyorkan untuk tidur selama tujuh hingga lapan jam semalam, kerana tempoh tidur di atas atau di bawah ini sebelum ini dikaitkan dengan penyakit kronik individu," kata pengarang utama kajian, Séverine Sabia.

Seorang penyelidik/ahli epidemiologi di University College London's Institute of Epidemiology & Health dan di Inserm, Université Paris Cité, Sabia menasihatkan supaya menjaga kebersihan tidur yang baik, seperti memastikan bilik tidur sunyi, gelap dan suhu yang selesa sebelum tidur.

Dia juga mencadangkan untuk mengelakkan makan banyak sebelum tidur.

Kajian itu menggunakan data yang dilaporkan sendiri mengenai tidur, yang dinyatakan oleh penyelidik mungkin tertakluk kepada pelaporan berat sebelah.

Penaja penyelidikan itu termasuk Institut Penuaan Kebangsaan, sebahagian daripada Institut Kesihatan Nasional, Majlis Penyelidikan Perubatan UK dan Yayasan Jantung British.
LihatTutupKomentar