-->

AS, UK mulakan serangan udara terhadap Houthi di Yemen

Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom (UK) telah memulakan serangan udara terhadap kumpulan Houthi di Yemen. Sebagai respons terhadap serangan oleh Houthi di laluan penghantaran komersial di Laut Merah, kata pegawai AS.

Serangan pada hari Khamis dan awal pagi Jumaat menyasarkan lokasi yang digunakan oleh Houthi di Yemen, dengan peluru berpandu kapal perang Tomahawk, serta senjata yang dilancarkan oleh jet pejuang.

Menurut seorang pegawai kanan pentadbiran Biden. Serangan itu bertujuan merencatkan kemampuan Houthi dalam mengancam perdagangan global dan kebebasan navigasi di salah satu laluan air paling kritikal di dunia.

Biden berjanji akan lindungi laluan perdagangan antarabangsa

Dalam satu kenyataan, Presiden Joe Biden mengesahkan tindakan kolaboratif oleh pasukan Amerika dan British, bersama dengan sokongan dari Australia, Bahrain, Kanada dan Belanda.

Biden berjanji akan mengambil langkah-langkah selanjutnya, jika perlu untuk melindungi rakyatnya dan aliran perdagangan antarabangsa yang bebas.

Beliau menegaskan, serangan yang dilakukan itu adalah respons langsung terhadap apa yang digambarkannya sebagai serangan Houthi. Yang belum pernah terjadi sebelum ini terhadap kapal maritim antarabangsa di Laut Merah. Termasuk penggunaan peluru berpandu anti-kapal untuk pertama kalinya dalam sejarah.

“Serangan ini telah membahayakan kakitangan AS, pelaut awam dan rakan kami, membahayakan perdagangan dan mengancam kebebasan navigasi,” katanya.

Lebih daripada 50 negara telah terjejas dalam 27 serangan Houthi terhadap kapal penghantaran komersial antarabangsa dan kru dari lebih daripada 20 negara telah diancam atau dijadikan tebusan, menurut Biden.

“Serangan yang disasarkan ini adalah mesej jelas bahawa Amerika Syarikat dan rakan kami tidak akan bertoleransi terhadap serangan pada kakitangan kami atau membiarkan mereka membahayakan kebebasan navigasi di salah satu laluan komersial paling kritikal di dunia. Saya tidak akan ragu-ragu untuk mengarahkan langkah-langkah selanjutnya untuk melindungi rakyat kami dan aliran perdagangan antarabangsa yang bebas jika perlu”.

Sunak sahkan penglibatan UK

Perdana Menteri Rishi Sunak juga mengesahkan penglibatan Angkatan Udara Diraja dalam satu kenyataan.

“Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, gerakan Houthi telah melakukan serangan yang berbahaya dan mengganggu kapal penghantaran komersial di Laut Merah. Mengancam kapal UK dan antarabangsa lain, menyebabkan gangguan besar kepada laluan perdagangan penting dan menaikkan harga komoditi. Tindakan mereka yang tidak bertimbang rasa ini membahayakan nyawa di laut dan memburukkan krisis kemanusiaan di Yemen.

“Walaupun telah diberi amaran berulang kali oleh masyarakat antarabangsa. Houthi terus melakukan serangan di Laut Merah, termasuk terhadap kapal perang UK dan AS minggu ini. Ini tidak boleh diterima,” katanya.

Houthi sasar kapal berkaitan Israel

Houthi pada mulanya menyasarkan kapal yang berkaitan dengan Israel. Tetapi dalam beberapa minggu kebelakangan ini, Houthi telah meluaskan serangan mereka sehingga membabitkan kapal perdagangan antarabangsa di laluan utama antara Eropah dan Asia yang merangkumi kira-kira 15 peratus trafik penghantaran dunia.

Houthi turut melepaskan dron dan peluru berpandu terbesar mereka yang menyasarkan penghantaran di Laut Merah pada hari Selasa. Yang memaksa respons dari kapal AS dan British serta jet pejuang Amerika.

Houthi telah melakukan 27 serangan yang melibatkan berpuluh-puluh dron dan peluru berpandu sejak 19 November 2023.

Sumber: Associated Press, Independent

The post AS, UK mulakan serangan udara terhadap Houthi di Yemen appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar