-->

131 penyewa PPR Lobak culas bayar sewa bulanan RM150 selama 2 dekad, jumlah tunggakan RM1 juta

Selama dua puluh tahun, seorang penyewa di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Lobak telah menetap tanpa membayar sewa, dengan jumlah tunggakan mencapai lebih daripada RM30,000.

Ini adalah gambaran situasi di PPR tersebut, di mana jumlah tunggakan untuk 131 unit telah mencapai hampir RM1 juta dalam tempoh lebih 20 tahun kerana penyewa enggan membayar sewa bulanan sebanyak RM150.

Situasi ini menjadi lebih rumit apabila sebilangan penyewa mempunyai tunggakan bil air, yang menyebabkan pihak berkuasa terpaksa memutuskan bekalan air. Walau bagaimanapun, ini tidak menghalang individu yang tidak bertanggungjawab daripada membuat sambungan air secara haram.

PPR buruk, banyak kes jenayah

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Lobak, Chew Seh Yong, mengakui bahawa keadaan di PPR tersebut sebelum ini sangat buruk dari segi kebersihan, kadar jenayah, kemudahan awam dan kesedaran awam.

“Namun, sejak lima tahun yang lalu, kami telah berusaha untuk membuat perubahan dengan peruntukan hampir RM1 juta daripada pelbagai pihak termasuk agensi kerajaan, swasta dan individu persendirian,” katanya.

Dia menambah, pelbagai usaha dilakukan mereka seperti mengecat semula bangunan, membaik pulih tempat pembuangan sampah, menurap jalan, menukar pagar dan memperindah suasana. Selain itu juga, pihaknya telah membuka peluang pekerjaan dan menjalankan sesi kesedaran.

Chew Seh Yong juga mengakui bahawa sebelum ini, orang luar tidak berani masuk ke PPR tersebut, malah pekerja Syarikat Air Negeri Sembilan (SAINS) pernah diusir ketika menjalankan tugas. Akibatnya, penyewa telah mengabaikan bayaran sewa bulanan sejak 20 tahun lalu, menyebabkan jumlah tunggakan kini mencapai hampir RM1 juta.

“Ada penyewa yang mempunyai tunggakan lebih daripada RM30,000, sedangkan sewa di sini hanya RM100 sebulan dan RM50 untuk penyelenggaraan. Ini bermakna dia tidak membayar sewa sejak 20 tahun lalu,” katanya.

MBS keluarkan perjanjian baru

Untuk mengatasi masalah ini, Majlis Bandaraya Seremban (MBS) telah melakukan pemutihan dengan mengeluarkan perjanjian baru kepada penyewa.

“MBS telah memberi amaran bahawa mereka akan mengunci rumah penyewa yang gagal melunaskan tunggakan dan menamatkan kontrak.

“Namun, kami memahami kesulitan yang mereka alami. Penyewa boleh membayar tunggakan secara ansuran. Jumlahnya tidak penting, asalkan ada niat untuk membayar,” katanya.

Berkenaan isu curi air, SAINS kini sedang memasang penghadang jaring besi di lokasi meter untuk mengelak penyewa melakukan sambungan air secara haram.

Sumber: Berita Harian

The post 131 penyewa PPR Lobak culas bayar sewa bulanan RM150 selama 2 dekad, jumlah tunggakan RM1 juta appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar