-->

Tragedi Bhopal 1984: Lebih 6,000 penduduk maut akibat kebocoran gas toksik dari kilang racun serangga

Pada malam 2-3 Disember 1984, sebuah bencana industri yang dianggap sebagai yang terburuk dalam sejarah dunia berlaku di Bhopal, sebuah bandar di negeri Madhya Pradesh, India.

Lebih daripada 500,000 orang di bandar-bandar kecil sekitar kilang racun serangga Union Carbide India Limited (UCIL) terdedah kepada gas metil isosianat (MIC) yang sangat toksik.

Kebocoran gas beracun

Gas beracun tersebut bocor dari tangki penyimpanan E610 di kilang UCIL, akibat kegagalan sistem keselamatan dan pengawasan. Gas itu kemudian tersebar ke udara dan mencapai kawasan-kawasan kediaman yang berhampiran.

Ramai penduduk yang ketika itu sedang tidur, terjaga kerana berasa pedih di mata, tekak dan paru-paru. Seterusnya membuatkan mereka terbatuk-batuk, muntah-muntah dan sesak nafas. Sesetengah daripada mereka jatuh pengsan atau mati sebelum sempat mendapatkan bantuan.

Angka kematian akibat tragedi ini masih diperdebatkan sehingga kini. Menurut angka rasmi pihak berkuasa, seramai 2,259 orang mati dengan serta-merta, manakala 3,787 orang mati akibat kesan jangka panjang gas beracun itu.

Angka kematian jadi pertikaian

Kerajaan India juga dilaporkan telah membayar pampasan kepada 574,366 mangsa yang terjejas. Namun, angka-angka ini dipertikaikan oleh beberapa pihak, termasuk badan-badan bukan kerajaan dan aktivis-aktivis hak asasi manusia, yang mendakwa bahawa 8,000 orang mati dalam tempoh dua minggu dan lebih 8,000 orang menyusul akibat penyakit-penyakit yang berkaitan dengan gas beracun tersebut.

Tragedi ini juga menimbulkan persoalan mengenai tanggungjawab korporat, undang-undang antarabangsa dan hak asasi manusia. Pemilik kilang UCIL, Union Carbide Corporation (UCC) dari Amerika Syarikat, hanya membayar $470 juta (bersamaan dengan $970 juta pada tahun 2022) untuk menyelesaikan tuntutan undang-undang yang timbul dari bencana ini pada tahun 1989.

7 pekerja kilang didenda & dipenjara

Pada Jun 2010, tujuh warganegara India yang merupakan pekerja UCIL pada tahun 1984, termasuk bekas pengerusi UCIL Keshub Mahindra, telah disabitkan bersalah di Bhopal kerana menyebabkan kematian dengan cuai dan dihukum penjara dua tahun dan denda sekitar $2,000 setiap seorang, hukuman maksimum yang dibenarkan oleh undang-undang India.

Tragedi Bhopal telah meninggalkan kesan yang mendalam dan berpanjangan kepada penduduk, alam sekitar dan ekonomi di kawasan itu. Ramai mangsa yang masih mengalami masalah kesihatan, seperti gangguan pernafasan, penglihatan, saraf dan mental, serta kesuburan.

Tapak kilang masih tercemar dengan bahan-bahan kimia berbahaya yang belum dibersihkan sepenuhnya. Ramai penduduk yang kehilangan pekerjaan, pendapatan dan kualiti hidup akibat tragedi ini.

Tragedi Bhopal adalah satu pengajaran yang mahal bagi dunia tentang bahaya dan risiko industri kimia, serta perlunya mengutamakan keselamatan, tanggungjawab dan keadilan.

The Railway Men

The Railway Men: The Untold Story of Bhopal 1984 adalah siri televisyen di Netflix yang menggambarkan tragedi yang menggegarkan di Bhopal pada tahun 1984.

Setelah kebocoran gas berbahaya dari sebuah kilang, pekerja kereta api yang berani mengorbankan nyawa mereka untuk menyelamatkan orang lain dalam menghadapi bencana gas toksik itu.

The post Tragedi Bhopal 1984: Lebih 6,000 penduduk maut akibat kebocoran gas toksik dari kilang racun serangga appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar