-->

Pemandu memandu perlahan di lorong tengah/laju (lane hogger) punca kesesakan jalan raya

Kesesakan jalan raya adalah satu masalah yang sering dihadapi oleh pengguna jalan raya di Malaysia, terutamanya di kawasan bandar.

Walaupun terdapat pelbagai faktor yang menyumbang kepada kesesakan jalan raya, salah satu faktor yang jarang diperhatikan adalah pemandu yang suka memandu perlahan di lorong tengah atau dikenali sebagai ‘lane hogger’.

Apa itu lane hogger?

Lane hogger adalah pemandu yang memandu perlahan di lorong tengah atau lorong laju tanpa mengambil kira keadaan lalu lintas di belakangnya.

Lane hogger biasanya tidak mematuhi peraturan jalan raya yang mengatakan bahawa lorong tengah atau lorong laju hanya boleh digunakan untuk memotong atau memecut dan selepas itu harus kembali ke lorong perlahan.

Apa kesan lane hogger terhadap kesesakan jalan raya?

  • Menyebabkan kesesakan jalan raya kerana mereka menghalang aliran lalu lintas yang lancar dan mengurangkan kapasiti jalan raya.
  • Menyebabkan pemandu lain menjadi tidak sabar dan terpaksa memotong dari kiri atau kanan yang boleh meningkatkan risiko kemalangan.
  • Menimbulkan kemarahan dan stres kepada pemandu lain, yang boleh menjejaskan kesihatan mental dan fizikal mereka.

Bagaimana cara mengatasi masalah lane hogger?

Salah satu cara untuk mengatasi masalah lane hogger adalah dengan meningkatkan kesedaran dan pendidikan pemandu tentang etika dan peraturan jalan raya.

Pemandu harus diberitahu tentang bahaya dan kesan lane hogger dan diajar untuk menggunakan lorong yang sesuai dengan kelajuan dan tujuan mereka. Pemandu juga harus menghormati pemandu lain dan memberi laluan kepada mereka yang lebih laju.

Selain itu, pihak berkuasa juga boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap lane hogger seperti memberi saman, denda atau menggantung lesen memandu mereka. Pihak berkuasa juga boleh menggunakan teknologi seperti kamera pengesan kelajuan, papan tanda elektronik atau aplikasi mudah alih untuk mengesan dan mengawal lane hogger.

The post Pemandu memandu perlahan di lorong tengah/laju (lane hogger) punca kesesakan jalan raya appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar