-->

Berhenti jadi ‘punca kesesakan’ jalan raya apabila berlaku kemalangan, elak trafik sesak teruk

Anda mungkin pernah mengalami situasi di mana anda terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang panjang dan menyebabkan anda lewat ke tempat tujuan anda.

Apabila sampai di lokasi kemalangan, anda dapati bahawa ia hanya melibatkan kenderaan ringan yang tidak menghalang laluan anda. Namun, anda melihat ramai pemandu yang berhenti untuk melihat apa yang berlaku, atau mengambil gambar dengan telefon bimbit mereka.

Tindakan ini tidak sahaja mengganggu aliran lalu lintas, tetapi juga menambah risiko berlakunya kemalangan lain.

Menurut Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), perbuatan itu adalah salah satu daripada 10 faktor utama yang menyumbang kepada kesesakan lalu lintas di Malaysia.

JPJ menasihatkan para pengguna jalan raya untuk tidak berhenti untuk melihat atau mengambil gambar kemalangan, kerana ia boleh mengganggu kerja-kerja penyelamat dan penguatkuasaan.

Kesan buruk kepada pengguna jalan raya

Perlu diketahui bahawa, perbuatan itu boleh membawa banyak kesan buruk seperti:

  • Membazir masa dan tenaga. Anda mungkin terpaksa menunggu berjam-jam di dalam kereta, tanpa dapat melakukan apa-apa aktiviti yang produktif atau bermakna. Lebih teruk lagi, anda mungkin kehilangan peluang atau pelanggan yang penting atau terlepas temu janji atau acara yang anda nantikan.
  • Meningkatkan tekanan dan kemarahan. Selain berasa tertekan atau marah dengan keadaan yang dihadapi, anda mungkin meluahkan perasaan dengan cara yang tidak sesuai seperti menjerit, mengecam atau menyalahkan orang lain. Ini boleh menjejaskan hubungan anda dengan orang lain atau menimbulkan konflik atau pertengkaran yang tidak perlu.
  • Mencemarkan alam sekitar. Kenderaan mengeluarkan gas-gas berbahaya yang boleh mencemari udara dan menyebabkan pemanasan global. Selain itu, ada pengguna mungkin meninggalkan sampah-sampah yang boleh menjejaskan keindahan dan kebersihan tempat tersebut.
  • Mengancam keselamatan diri dan orang lain. Anda mungkin tidak memperhatikan keadaan sekeliling anda dan mungkin terlibat dalam kemalangan lain yang lebih teruk. Anda juga mungkin menghalang laluan kenderaan-kenderaan kecemasan, seperti ambulans, bomba atau polis, yang cuba untuk membantu mangsa-mangsa kemalangan. Ini boleh menjejaskan nyawa dan harta benda anda dan orang lain.

Oleh itu, sebagai pemandu yang bertanggungjawab, anda perlu mengelakkan daripada berhenti menjadi punca kesesakan apabila berlaku kemalangan.

Anda hanya perlu berhenti jika anda terlibat dalam kemalangan, atau jika anda boleh memberikan bantuan kepada mangsa. Jika tidak, teruskan perjalanan dengan berhati-hati dan mematuhi semua peraturan jalan raya.

Dengan cara ini, anda dapat membantu mengurangkan kesesakan lalu lintas, menjaga keselamatan diri dan orang lain serta mencapai destinasi dengan lebih cepat dan mudah.

The post Berhenti jadi ‘punca kesesakan’ jalan raya apabila berlaku kemalangan, elak trafik sesak teruk appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar