-->

‘Esok-esok Allah soal, apa peranan kamu pada negara kamu?’ – Ustazah Asma’ Harun seru rakyat keluar mengundi

Hanya tinggal beberapa jam saja lagi rakyat di enam negeri akan membuang undi di lokasi masing-masing. Walaupun hanya melibatkan enam negeri, namun rakyat di negeri-negeri berkenaan diseru untuk menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi esok.

Menurut pendakwah terkenal, Ustazah Asma’ Harun berkata, sebagai rakyat, kita harus menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi. Beliau juga mengambil contoh bapanya, walaupun sudah sakit tenat di hospital, tetapi masih menunaikan tanggungjawabnya.

“Ayah nak juga keluar mengundi walaupun doktor kata jangan. Dia kata satu undi sangat penting. Ambulan bawa pergi ke pusat mengundi,” katanya.

Hakikat sekarang katanya, yang dapat dilihat rakyat terutamanya golongan muda tidak berminat untuk keluar mengundi apabila wujudnya prasangka terhadap corak pimpinan sesebuah parti.

“Hari ini kita mula lihat, apabila bercakap tentang amanah, integriti kita terus nampak pemimpin. Ramai yang mula mengecam beberapa pemimpin. Jangan sampai kita tersalah sebarkan fitnah, sedangkan ada pemimpin yang beriman. Ada pemimpin yang adil.

“Ada pemimpin yang masuk ke kancah politik melepaskan jawatan dan gaji dia, ketenangan hidup dia untuk berada dalam sistem pemerintahan supaya tidak jatuh pada orang yang salah,” katanya.

Tidak berpihak mana-mana politik, dia berkata banyak suara-suara yang mengecam tindakan pemimpin tanpa mengetahui perjalanan sebenar pemimpin dalam menguruskan kebajikan rakyat.

Oleh yang demikian, dia menyeru agar rakyat keluar mengundi supaya tanggungjwab tersebut dapat dilunaskan dan tidak akan dipersoalkan di kemudian hari

“Memilih pemimpin yang terbaik supaya esok Allah tanya apa peranan kamu dalam bab pemerintahan negara kamu. Hadis Nabi sebut, ‘ketahui lah di setiap kalian adalah pemimpin dan setiap kalian bertanggungjawab atas apa yang dipimpinnya.’

“Setiap pemimpin, setiap Raja, setiap pemerintah akan ditanya oleh Allah. Dan setiap rakyat akan ditanya oleh Allah. Kita juga akan disoal kelak apa yang kita buat untuk negara kita,” katanya.

Sumber: Ustazah Asma’ Harun

The post ‘Esok-esok Allah soal, apa peranan kamu pada negara kamu?’ – Ustazah Asma’ Harun seru rakyat keluar mengundi appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar