-->

Ibu bapa semua diminta bertenang, Menteri KPM beri jaminan akan kembalikan 'sesi persekolahan bermula Januari'



Golongan ibu bapa diminta bertenang seketika dan memberi masa kepada Kementerian Pendidikan (KPM) untuk menetapkan sesi persekolahan bermula daripada bulan Januari, seperti sebelum dunia dilanda pandemik Covid-19. 


Menteri KPM, Fadhlina Sidek berkata, pihaknya kini sedang meneliti beberapa aspek, antaranya jadual peperiksaan pelajar selaras dengan Akta Pendidikan 1996. 


"Kita perlu mematuhi Akta Pendidikan 1996 iaitu kanak-kanak perlu bersekolah 190 hari. Kita juga perlu pastikan beberapa episod peperiksaan tak mengganggu persekitaran. 


InshaAllah akan kembali ke Januari. Kita faham sentimen ibu bapa semangat mereka serta akan pergi ke arah itu (sesi persekolahan Januari). 


"InshaAllah, jadi beri ruang sedikit untuk menuju kembali ke arah itu bagi memudahkan semua," katanya. 


Semalam, KPM dilaporkan sedang meneliti cadangan untuk mengembalikan semula kalendar akademik persekolahan bermula pada Januari seperti sebelum ini. 


Menurut Fadhlina, perkara itu masih belum boleh dilaksanakan tahun hadapan berikutan faktor ekonomi setempat dan banjir pada hujung tahun serta jadual peperiksaan SPM, STPM dan STAM, yang perlu diambil kira. 


Sumber: Harian Metro



LihatTutupKomentar