-->

Pakar nasihat golongan dewasa elak sentuh, cium atau peluk anak-anak kecil di hari raya, risiko jangkitan penyakit

Hari Raya Aidilfitri, sebuah perayaan yang dinanti-nantikan oleh semua lapisan masyarakat. Namun, di sebalik kegembiraan dan kehangatan kunjungan rumah terbuka, terdapat risiko kesihatan yang sering diabaikan.

Pada musim perayaan ini, banyak ibu bapa yang membawa anak-anak mereka untuk berhari raya. Anak-anak ini sering menjadi tumpuan orang dewasa – dipeluk, dicium, dan disentuh. Namun, perbuatan ini boleh membawa kepada risiko jangkitan penyakit.

Menurut Dr Selva Kumar Sivapunniam, Pakar Perunding Pediatrik dan Pediatrik Nefrologi Hospital Selayang, terdapat tiga faktor utama yang menyebabkan kanak-kanak kecil dimasukkan ke hospital semasa hari raya kedua dan ketiga.

Faktor-faktor ini termasuklah jangkitan kuman atau virus seperti selesema, influenza dan pneumonia, penyakit berkaitan dengan usus seperti cirit-birit dan muntah akibat keracunan makanan, serta kecederaan fizikal seperti jatuh pokok, lemas, dan lain-lain.

Golongan dewasa juga harus berhati-hati dalam menyentuh, mencium atau memeluk anak-anak kecil. Ini kerana, sistem imun anak-anak kecil lebih rendah berbanding dewasa dan mereka lebih mudah mendapat penyakit melalui jangkitan.

Ibu bapa yang mempunyai anak kecil dinasihati untuk sentiasa berwaspada sepanjang musim perayaan. Golongan dewasa mempunyai tanggungjawab untuk memastikan keselamatan anak-anak kecil diutamakan di sebalik keghairahan menyambut lebaran.

Selain itu, Dr Selva Kumar juga mengingatkan pentingnya langkah-langkah kebersihan diri seperti kerap membasuh tangan, etika batuk yang betul dan jika perlu memakai pelitup muka untuk langkah keselamatan yang lebih baik.

Sumber: Astro Awani

The post Pakar nasihat golongan dewasa elak sentuh, cium atau peluk anak-anak kecil di hari raya, risiko jangkitan penyakit appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar