-->

Peniaga Air Balang raih keuntungan RM10,000 sehari di bulan Ramadan

Dengan hanya berniaga air balang pelbagai perisa pada bulan Ramadan, seorang usahawan tempatan, Kamarul Azizie Abdul Rahim, 51, berjaya meraih keuntungan sehingga RM10,000 sehari.

Perniagaan ini, yang mungkin dianggap remeh oleh sesetengah pihak, sebenarnya menjadi sumber pendapatan utama buat Kamarul dan 12 pekerjanya setiap kali tiba bulan Ramadan. Dianggarkan sebanyak 2,000 bungkus air termasuk yang membeli dalam bentuk cawan terjual setiap hari.

Namun, Kamarul mengakui bahawa keadaan cuaca memainkan peranan penting dalam bisnesnya. Sekiranya hujan, penjualan agak perlahan dan secara purata, dia mampu memperoleh hasil jualan antara RM7,000 hingga RM9,000 sehari.

Menurut Kamarul, jika tahun lalu dia menjual 28 perisa air, kali ini dia telah menambah sehingga 34 perisa termasuk air yogurt yang sedang menjadi trend kini dan dijual dengan harga bermula RM5 sehingga RM8.

Kamarul juga menegaskan bahawa dia tidak menggunakan air paip untuk membuat air, tetapi menggunakan air yang telah dimasak terlebih dahulu. Ini adalah langkah penting untuk memastikan kualiti produk dan mencari rezeki yang berkat.

Selain dari bulan Ramadan, Kamarul juga akan menjelajah seluruh negeri untuk berniaga air balang di program-program tertentu. Dia pernah meraih hasil jualan mencecah puluhan ribu hanya dalam tempoh empat hari berniaga.

“Alhamdulillah selepas nekad berhenti kerja, inilah sumber pendapatan utama buat saya menyara keluarga,” kata Kamarul yang pernah bekerja makan gaji sebelum ini.

Dia juga menambah, “Sebenarnya bukan mudah untuk saya berada pada tahap sekarang kerana mula dengan berniaga dua balang air saja dan keropok lekor di sebuah pasar raya.”

Dengan kejayaan ini, Kamarul membuktikan bahawa dengan usaha dan dedikasi, perniagaan sekecil mana pun boleh membawa keuntungan yang lumayan.

Sumber: Sinar Harian (Syamilah Zulkifli)

The post Peniaga Air Balang raih keuntungan RM10,000 sehari di bulan Ramadan appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar