-->

Bekas Naib Presiden MCA, ulas isu boikot yang beri kesan pada pekerja & keluarga

Bekas naib presiden MCA, Datuk Seri Ti Lian ker menerusi satu artikel menyuarakan pandangan beliau dengan situasi konflik yang berlaku antara Palestin dan Israel yang telah memberikan impak kepada dunia.

“Topik saya hari ini adalah mengenai kemarahan dan emosi rakyat Malaysia berhubung dengan konflik yang berlaku di Gaza. Penjajahan Israel ke atas Palestin menyaksikan peningkatan mendadak dalam ujaran kebencian, keganasan, dan diskriminasi terhadap kedua-dua rakyat Palestin dan orang Yahudi. Ini juga mencipta pemecahan sosial yang mendalam dan meningkatkan perpecahan sosial di seluruh dunia.

“Ketika ini dunia menyaksikan tindakan agresif Israel terhadap rakyat Palestin di Gaza dalam usaha untuk menghancurkan Hamas. Mereka telah membunuh orang awam termasuk wanita, kanak-kanak, warga emas, dan pesakit yang hanya wujud di tempat itu.

“Serangan ini dikatakan sebagai pembalasan atas operasi kejutan pada 7 Oktober di Israel oleh Hamas yang didakwa menyebabkan 1,400 kematian di kalangan rakyat Israel. Sejak itu, lebih daripada 10,000 orang Palestin telah terbunuh akibat operasi tentera Israel,”tulisnya.

Naratif media sosial

Dalam penulisan tersebut, beliau juga menyatakan naratif yang dibawakan oleh media sosial juga telah membawa kepada kemarahan dan kebencian. Naratif ini termasuklah isu boikot produk dan barangan yang menyokong Israel yang telah memberikan impak kepada pekerja khususnya.

“Di Malaysia, kita tidak terlepas dari impak krisis ini. Lonjakan global Islamophobia dan gangguan antisemitik telah membawa kepada kesan berlipat ganda. Serangan berapi-api dan ucapan kebencian menjadi lebih ganas, toksik, dan penuh kebencian, dan media sosial, sayangnya, telah memburukkan keadaan.

“Dengan perasaan tidak berdaya dan kekecewaan, sesetengah individu dan organisasi bertindak secara aktif atau dengan kekerasan dengan menyerang sasaran yang dilihat dapat dicapai tanpa mempertimbangkan keadilan terhadap sasaran mereka.

“Sesetengah individu atau kumpulan disasarkan atau diserang secara salah atas alasan-alasan yang lemah, kenyataan, atau tindakan yang tidak bersalah. Tidak ada ruang untuk perbincangan atau wacana mengenai tindakan dan kerosakan yang ditimbulkan kepada sasaran, yang mungkin sama bersihnya seperti orang awam dan kanak-kanak dalam penjajahan Israel.

“Di satu sudut yang lain, ahli politik dan calon politik bersorak menyertai gerakan global untuk memboikot, mengeluarkan pelaburan dari dan memberi sanksi (tindakan) kepada Israel. Gerakan ini di laman media sosial seperti X, Facebook, TikTok, dan lain-lain menyenaraikan jenama dengan hubungan Israel untuk diboikot.

“McDonald’s dan Burger King, sebagai contoh, menjadi sasaran boikot selepas francais di Israel mengumumkan makanan percuma untuk anggota tentera Israel, memicu tentangan pengguna global,” katanya.

Selain itu juga katanya, individu yang tidak atau kurang bersuara lantang mengenai isu Palestin terus dilabelkan sebagai Pro Israel dan sebaliknya.

“Sebarang tindakan, kenyataan, atau kecaman, atau kekurangannya, oleh ahli politik, parti politik, atau syarikat akan diinterpretasikan sebagai bersifat pro atau kontra Israel. Demikian juga, kekurangan ungkapan simpati atau sokongan terhadap rakyat awam Palestin akan dilihat sebagai bersifat pro-Israel,” tulisnya.

Impak kepada pekerja dan keluarga

Beliau juga mempersoalkan bagaimana masyarakat melihat kesan yang ditanggung oleh pekerja yang terjejas daripada kesan boikot ini. Adakah kerana emosi melebihi segala-galanya sehingga lupa tentang kesan dan akibat yang ditanggung oleh individu dan keluarganya.

“Sekarang inilah pokok persoalannya: Adakah kita akan menjadi buta, pekak dan berpura-pura tidak tahu bagaimana semua ini memberi impak negatif kepada kita di peringkat tempatan?

“Pengusaha Muslim yang jujur, pekerja dan pekerja industri yang berkaitan serta keluarga mereka menjadi mangsa pertama dalam “pengepungan emosi” ini terhadap apa-apa yang berkaitan dengan Amerika atau Yahudi.

“Pekerja tempatan di McDonald’s juga mangsa situasi ini. Mereka telah menjadi mangsa penyalahgunaan mental dan emosi. Mereka telah diganggu, dicemuh secara lisan, dan dipanggil Yahudi. Bukankah mereka juga mangsa yang tidak bersalah dari mentaliti pengepungan kita terhadap apa-apa atau sesiapa yang berkaitan dengan Yahudi atau Israel? Adakah ini adil atau tidak berperikemanusiaan kepada mereka juga?

“Pemilik francais kita juga 100 peratus milik Muslim. Banyak pekerja yang terjejas juga beragama Islam, ada yang pekak atau kurang upaya dan mempunyai keluarga serta anak-anak yang bergantung kepada pendapatan mereka.

“Rakyat kita juga manusia dan berhak kepada hak, kebebasan, dan martabat. Patutkah kita mendiskriminasi, mengganggu, atau menekan mereka hanya kerana negara atau entiti lain? Bukankah ini seperti memotong hidung untuk membinasakan muka sendiri, yang bermaksud kita mengejar balas dendam dengan bertindak berlebihan dan merosakkan diri kita lebih daripada objek kemarahan kita?” katanya.

Sumber: Ti Lian Ker

The post Bekas Naib Presiden MCA, ulas isu boikot yang beri kesan pada pekerja & keluarga appeared first on The Reporter.


LihatTutupKomentar